Tel Aviv University
Institute for Research
of the Jewish Press

No. 22, November 1997 CONTENTS

Editor:
Dr. Mordecai Naor

English Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:

Moshe Or

Designer:
Amnon Katz

In Praise of the Day Before Yesterday’s Newspaper / Shalom Rosenfeld — 2e
Rules of Professional Ethics of Journalism, Israel Press Council — Se
English Abstracts of Hebrew Articles:

Heinrich Heine as a Journalist / Yehuda Eloni — %e
Heine - The Link Between Literature and Journalism / Jirgen Michael Schulz — 10e
The Limits of Freedom of Speech in the Media / Raphael Cohen-Almagor — 1le

Conservation vs. Dynamism: The Evolution of the "Nakdi Document” in the Israel
Broadcasting Authority / Yehiel Limor and Inés Gabel — 12e

On Behaif of the Persecuted Jews of Damascus: A Chapter in the Journalistic History

of Heinrich Heine / Yigal Lossin - 13e

A Hundred Years of the Jewish Anarchist Press / Moshe Goncharok — 15e

"Eden" — A Hebrew Children’s Periodical in the U.S. / Etti Paz — 16e

Israel’s Image in Two American Jewish Local Newspapers / Haim Avni — 17e

"The Democratic Newspaper" and its Editor, Mordecai Stein / Dan Miodownik — 19e

Sensationalist Fiction in the Hebrew Press in Palestine of the 1940s /
Mordecai Naor — 2le

Contributors to This Issue — 118

Hebrew Cover: Heinrich Heine (1797-1856) as painted by Moritz Oppenheim in 1831. Three articles in this issue are
devoted to Heine’s journalistic oeuvre in commemodration of the December 1997 bicentennial of his birth.

Typesetting and Production: Mofet-Rosemarine

Editorial and Administrative Offices: Institute for Research of the Jewish Press, Tel Aviv University, Ramat Aviv
69978. Tel: (03)6413404, (03)6408665. Fax: (03)6422318.

1e



Cesher No, 22, November 1997

In a “changing of the guard” effective June 1997, Shalom
Rosenfeld, who served as head of Tel Aviv University’s
Institute for Rescarch of the Jewish Press from the time
he established it 14 years ago, stepped down from his
post, to be succeeded by Prof. Michael Keren. Speaking
at a farewell evening for Mr. Rosenfeld at the university
on May 27, 1997, were President of the University Yoram

IN PRAISE OF THE DAY BEFORE

1 have greatly enjoyed the warm remarks that were
delivered here in my honor by friends commending some
of my activities at the university, and, following my "right
arm" — my friend Tomy Lapid - the last in the parade
of well-wishers, I shall say only: "May my tongue cleave
to my palate™ if I forget all these interesting years. Credit
for a large part of what was accomplished belongs to
two people whose work with me constituted one of my
most pleasurable experiences of the entire period: Yardena
Bar-Uryan, who organized and managed the administration
of this project with great efficacy, and Dr. Mordecai
Naor, a loyal friend and talented editor of the Institute’s
publications, including our magazine, Qesher, whose 21st
issue appears this week.
Hede

They say that when Mao Tse Tung was once asked how
he viewed the French Revolution, he answered laconically:
It is too soon to tell.

It is indeed too soon to evaluate what we have
accomplisheéd at the Institute, but it is certainly appropriate
to review its purpose and its work. The seope of this
project is research of the Jewish press during its entire
existence, in all its venues, in its many languages, and in
the contributions of the people who created .it. Worldwide
in span, the project is singularly fascinating, for Jewish
mass communications has played a unique role in molding
the spiritual and cultural image of the Jewish people and
in meeting their existential needs.

As a consequence of their particular history and
geography, the Jewish people are a people of
communications. Long before the appearance of the first
newspapers, Jewish communities as well as individual
Jews maintained multi-level international contact by means

2e

Dinstein, outgoing Rector Prof. Dan Amir, incoming Rector
Prof. Nili Cohen, journalist Yosef Lapid, and Prof. Michael
Keren. A lecture was delivered by Prof. Benjamin Harshav
on "The Projection of Fublic Reality in the Press and in
Literature." Following are Mr. Rosenfeld’s remarks at the
event.

YESTERDAY’S NEWSPAPER

of letters of the type found by the thousands in the
Cairo Genizah. Contact was kept up through emissaries
for institutions of charity or learning, as well as by
wandering troubadors who passed on news through original
rhymes and songs. Possibly the crowning jewel of Jewish
communications in the pre-print era was the tradition of
rabbinical responsa — the questions and answers that
contributed so greatly to the forrmation of an identical,
or at least similar, code”of conduct for far-flung Jewish
communities separated from one another by seas, deserts
and mountains. This unique body of literature consists of
hundreds of thousands of questions and answers by rabbis
and learned sages (ge’onim), both early and late, on every
conceivable topic.

It is an aspect of lJewish communications that is
particulfarly relevant to these remarks because the first
Hebrew periodical ever, Pr Etz Hayim ("Fruit of the
Tree of Life"), which appeared in Amsterdam in 1686 and
was published consecutively for a full century thereafter,
was in essence a compilation of responsa on matters of
Halakha, customs, relations between the individual and
society, and rules of everyday behavior. One question,
for instance, which evoked a response from the noted
17th century Torah sage Rabbi Jacob Emden, was whether
reading a newspaper was permissible on the Sabbath. His
answer was affirmative, "primarily because there are wars
and emergencies in the world and sometimes there is a
great need to know which side won and even to hurry to
save lives."

Unlike the Hebrew-language Pri Etz Hayim, Ladino and
Yiddish periodicals that preceded it slightly dealt essentially
with secular matters — shipping, trade, general political
news and reports relevant to the condition of the Jews.



The first periodical in Yiddish, printed in Rashi script, was
titled Dinstagishe un Fraytagishe Kurant ("Tuesday and
Friday Courant") and carried mainly reports of distressing
occurrences in Jewish life resulting from persecution and
connivance. This sharing of information on events near
and far — from the burning at the stake of Marranos in
Portugal to the death of Jews in the Austro-Turkish battles
at the gates of Budapest — was a reflection of Jewish
solidarity and an abiding sense of mutual responsibility.
The Jewish newspaper sounded the alarm whenever tragedy
befell the Jewish people anywhere, while also initiating
aid activity for communities in need and fund-raising for
the freeing of hostages (the taking of Jewish hostages
was widespread in those times, in the anticipation that the
community would ransom them).

Then, as now, the Jewish press was torn between the
fulfillment of its professional and social responsibilities
and the need to insure its own survival. Circulation was
of concern even then, and to that end "sensationalism"
became a factor too. Thus, for example, one of the issues
of the Kurant in the 17th century carried an item about a
-baby born in Lemberg (today, Lvov) with two heads, and
— wonder of wonders — both of them talked, and in two
different languages.

Although the Jewish press did not invent yellow
journalism, or shund (soap opera) literature, as it was
labeled, this type of writing flourished in the Jewish press
in eastern Furope and in America, with the participation
of a not inconsiderable number of distinguished authors
writing anonymously for their livelihood. Neither did the
early Jewish press invent ignorance, for as the Midrash
tells us: "The Jewish people is made up of Torah scholars
as well as illiterates and ignoramuses." Nor did we in
Israel invent the bitter wars between publishers or editors
over ideology, political views or personal interests. Lastly,
it is not our generation that invented aggressive circulation
techniques, including prizes and lotteries. At the turn of
the present century, a popular Jewish religious-oriented
newspaper in America, Tageblat, actually offered a girl
as a lottery prize(!), as recounted by I D. Berkowitz,
father-in-law of Shalom Aleichem, in his memoirs. All
these aspects of the Jewish press constitute an enticing
tesearch challenge.

What, then, does our institute do? First, we have set up
a computerized information bank on various worldwide and
Israeli media topics, directed by Carmen Ossi, a graduate

Qesher No, 22, November 1997

of Tel Aviv University’s Journalism Studies Program. At
present, this bank contains some 100,000 main entries
and hundreds of thousands of sub-eniries in the field
of the media generally. The Institute utilizes this bank
to further its research of the Jewish press, which made
its appearance over 300 years ago and since then has
existed on every continent in at least 40 languages (not
counting, of course, the two languages spoken by the
two heads referred to above). What is the total number
of such publications? No one can say with cerfainty.
Many collections of Jewish newspapers are to be found
in libraries and universities as well as in such unexpected
places as church basements and private and institutional
repositories throughout the world. Some collections are
catalogued and others are simply strewn about. It would
appear that while yesterday’s newspaper is viewed as an
object to be disposed of, the newspaper of the day before
yesterday does net necessarily fall into the same category.

The truth is that old papers are rare treasures for the
purpose of research and enlightenment not only in terms
of the press as a phenomenon in its own right but as
a first-rate source for the study of our people’s history,
tribulations, migrations, life styles, struggles, vital concerns,
languages and the like. Thus far, we have managed to
computerize the names and main details, including location
wherever possible, of 7,000 Jewish periodicals, a figure
that constitutes approximately a third of the estimated total
of Jewish periodicals, although we have discovered that
these estimates are of necessity fluid in light of recurring
new finds.

These publications include newspapers in which some of
the great Jewish writers took their first steps; newspapers
published by an oppressed fighting proletariat; newspapers
published by avowed atheists as well as by the Orthodox;
newspapers by cantors and by mohelim; women’s papers
and children’s papers; bilingual, trilingual and even
quaterlingual papers; humor and comic papers, most of them
ephemeral, appearing mainly for Jewish holidays; one-man
papers, such as Uri Zvi Greenberg’s Sadan ("Anvil"), or
Itzik Manger’s Getzeilte Verter ("A Few Words"), or the
paper published by the lyricist of Hatikvah, Naftali Hertz
Imber, or Avigdor Hame’iri’s Hamahar ("The Tomorrow™),
or the German-language paper Krakauer Yiddishe Zeitung
published at the end of the 19th century by the Hassidic
Rabbi Dr. Aaron Marcus, who carried on an intensive

3e



Qesher No. 22, November 1997

correspondence on the ever-current topic of religion and
state with Theodor Herzl at the time of the first Zionist
Congress. | mention this last newspaper because at a
certain point it ceased publication for several months while
Rabbi Marcus devoted all his time, energy and funds
to saving his son, who was the target of a blood libel
propagated by his Christian neighbors. Some newspapers
were handwritten, such as a series that appeared in the
Bergen-Belson camp following liberation and which are
now housed in our archive. And of course there were the
newspapers that appeared in the underground, in captivity,
in ghettos and in some of the concentration camps.

The dominant language of the pre-Holocaust Jewish
papers was Yiddish, "the temporal language,” as termed
by Dov Sadan, in contrast to the "eternal language"
— Hebrew. Moving to another part of the world, a
bibliography published by the Institute not long ago
contains 254 titles of Jewish periodicals in the countries of
North Africa — Algeria, Tunisia, Libya and Morocco —
mostly in Judeo-Arabic but also in French, Italian, Spanish
and Hebrew. Worthy of special note are the many hundreds
“of Jewish periodicals published in various languages in the
Americas. A little-known aspect of Jewish journalism is
that as many as 40 Jewish periodicals appeared in China.
According to our partial data, 383 Jewish dailies alone
have appeared since the Amsterdam Kurant — 151 of
them in Hebrew and 181 in Yiddish. Sadly, there isn’t
even a single extant Yiddish daily left in the world today.

de

We make efforts, at the Institute, to locate the first
and last issues of important Jewish periodicals that are no
longer published — a distinguished morgue "of blessed
memory." | personally have been searching for years for
a certain historic edition of a newspaper that for me
symbolizes the end of castern European Jewry and its
press: the Warsaw Heint ("Today") issue of September 22,
1939 — Yom Kippur eve, at the height of the German
invasion of Poland. The Heint had been a part of our
home environment in the shtet! of my birth. That particular
issue was prepared by a single staff member brave enough
to make his way to the paper’s editorial office under
a barrage of German bombs, darting across islands of
devastation. The issue consisted of a single page, with a
chapter from the Book of Psalms centered on page one.
Not only have we failed so far to locate this issue, but
we do pot know which chapter was cited. A journalist
and writer who managed to escape from the burning city
by the skin of his teeth thinks it may have been Chapter
44. 1 read that chapler again yesterday and it made me
shiver. What a tragic and heroic end. The literal collapse
of a world. A wonderful world, a unique branch of Jewish
culture that cannot be disregarded, must not be forgotten,
and deserves to be preserved, researched and studied.

A i

Founder
Institute for Research of the Jewish Press




CQesher No. 22, November 1997

Rules of Professional Ethics of Journalism
" Anthorized at the Plenary Session of the Israel Press Council on May 16, 1996

In the context of two articles dealing with journalistic ethics in Israel that appear in this issue, following is the latest
update by the Israel Press Council of its rules of professional ethics.

Definitions

1.

"Newspaper” --- includes electronic communication
media and includes the owners, the publisher and the
editor responsible for the media.

"Journalist" ~ includes the editor.

"Person” — includes a corporation, an incorporated or
unincorporated association and a public body.

Freedom of the Press and its Professional Responsibility

2.

A newspaper and a journalist shall be faithful to
freedom of the press and to the right of the public
to know, in providing the public with a professional
service and accurate, fair and responsible reporting of
news and opinions.

Integrity and Fairness

3.

A. A newspaper and a journalist shall act with integrity,
fairness and without fear.

B. Where a newspaper or journalist has promised a
source that information provided by him or an
opinion expressed by him shall not be published,
the same shall not be submitted for publication
even if it is of public interest.

Loyalty to the Truth
4. A. A newspaper or journalist shall not knowingly or

negligently publish something which is not true,
not accurate, misleading or distorted.

B. A newspaper and a journalist shall not refrain from
publishing information where there is a public
interest in its publication, including for reasons of
political, economic or other pressure or because of
boycott or threat of boycott of advertising.

C. Statements shall not be attributed to a particular
person unless they comprise a direct and accurate
quotation of his words or of a document in writing.
A letter to the editor may be published not as
written if its author did not prohibit this in advance
and if in editing there is no substantive change
to the contents of the letter or to the implications
arising therefrom.

Examination of the Facts

5.

A. Prior to the publication of any item, the newspaper
and the journalist shall check the accuracy thereof
with the most reliable source and with the
appropriate caution in the circumstances of the
case.

B. An examination of the accuracy of an item as
aforesaid shall not be waived because of the
urgency of the publication.

C. The fact that an item has been published in the
past shall not discharge the person seeking to rely
on it in a publication from checking the reliability
of the item.

Objectivity

6.

A. A newspaper and a journalist shall distinguish in
the publication between news items and opinions.

B. A news itemn which is published within the context
of an expression of opinion shall be subject to the
rules of ethics concerning news items.

C. The publication of news items shall be fair and
not misleading.

D. The headline shall not be misleading.

E. A newspaper and a journalist shall distinguish in a
publication between an advertisement and editorial
material, in such a manner that an advertisement
shall not be published which represents itself as
being editorial material.

Rectification of Mistake, Apologies and Reaction

7.

Mistakes, omissions or inaccuracies which are
substantive in the publication of facts, must be
corrected speedily, fairly and with the appropriate
emphasis relative to the original publication. In
addition, in suitable cases an apology shall also
be published. In suitable cases a person injured
shall be given a fair opportunity to respond to a
substanfive mistake, omission or inaccuracy speedily
and with the appropriate emphasis relative to the
original publication.

Se



Qesher No. 22, November 1997

Privacy and Good Name

8. A newspaper and a journalist shall not, without the
consent of a person, publish an item concerning the
privacy or good name of the person and which may
impair the latter, unless there is a public interest in the
publication and to the appropriate extent. Publication
of an jtem as aforesaid will generally require a
preliminary inquiry with the person concerned and a
fair publication of his reaction.

Casualties

9. A. A newspaper and a journalist shall not publish a
name, photograph or other identifying details of a
person who has died or who has been seriously
injured in a war, accident or other disaster, prior
to information of the death or injury of the said
person being brought to the knowledge of his
next-of-kin by an authorized person, unless there
are exceptional circumstances of public interest in
immediate publication.

B. In reaching a decision relating to the publication
of a name, photograph or other identifying details
of a person who has died or who has been
seriously injured in a war, accident or other
disaster, the newspaper and journalist shall take
into account the request of the next-of-kin of the
victim not to publish these details and shall weigh
it against the public interest in publishing them.

The publication shall be appropriate in manner,
extent and sensitivity.

C. In reaching a decision relating to the publication of
a name, photograph or other identifying details of
a victim of a crime, the newspaper and journalist
shall take into account the request of the victim
not to publish these details and shall weigh it
against the public interest in publishing them. The
publication shall be appropriate in manner, extent
and sensitivity.

D. A newspaper and journalist shail not publish an
item concerning the health of an injured person,
victim of a erime or sexual offense save in reliance
on a competent medical source.

Minors

10. A. A npewspaper and journalist shall not publish a
name, photograph or other identifying details of a

be

person who is under the age of 14, in circumstances
which are likely to imjure his name, privacy or
welfare, save with the consent of his parents or
guardian and where there is a public interest in
the identifying publication and to the extent which
is appropriate.

B. A newspaper and a journalist shall not publish a
name, photograph or other identifying details of a
person who is over the age of 14 and under the age
of 18, in circumstances which are likely to injure
his name, privacy or welfare, save where there is
a public interest in the identifying publication and
to the extent which is appropriate.

III Persens and Organ Donors
11. A newspaper and a journalist shall not publish a name,

photograph or other identifying details of a mentaily
ill person, drug or alcohol addict, organ donor or
recipient, or mortally ill person, without their consent
or the consent of their next-of-kin, according to the
circumstances, save where there is a public interest in
the publication and to the extent which is appropriate,

Suspects, Detainees, Charges and Convicted Persons
12. A. In their reporiing, a newspaper and a journalist

shall respect the fundamental principle that every
person is presumed innocent unless found guilty as
a matter of law.

B. A newspaper and a journalist shall not publish the
name, photograph or other identifying details of a
person suspected of an offense, prior to his having
been brought before court, save with his consent or
where there is a public interest in the publication.

C. Where a newspaper has reported a suspicion, the
filing of an indictment or the conviction of a
person, and the newspaper and the journalist have
been authoritatively informed that the suspicion
has been lifted or the indictment was not filed or
nuilified or the accused was acquitted or the appeal
of a convicted person was upheld, as appropriate,
the newspaper shall report the same with the
appropriate emphasis,

Civil Saits
13. A. Where the publication concerns civil legal

proceedings, the newspaper and the journalist
shall present the position of all the parties. If a




statement of defense has been filed, it shall be
fairly reported. If a statement of defense has not
yet been filed, a defendant will generally be given
the opportunity to fairly publish his position.

B. Where a civil suit has been dismissed or set
aside, this shall be given in so far as possible
the equivalent publication as reports regarding the
filing of the suit.

C. No repert shall be made concerning a claim which
has been dismissed or set aside as aforesaid, unless
the fact of its dismissal or being set aside is
indicated.

D. A newspaper and a journalist shall not publish
questions out of interrogatories in a civil procedure,
or any details whatsoever therefrom, save in
proximity to the answers given to such questions.

Discrimination and Racism

14. A newspaper and a journalist shall not publish any
matter which contains incitement or encouragement
of racism or unlawful discrimination on the basis of
race, origin, skin color, ethnic affiliation, nationality,
religion, sex, occupafion, sexual orientation, illness
or physical or mental impairment, political belief or
views, and social or economic standing. A newspaper
and journalist shall not indicate these characteristics
unless they are relevant to the subject of the report.

Conflict of Interest

15. A. A newspaper and a journalist shall not place
themselves in a position where there is a suspicion
of a conflict of interest between their duties as a
newspaper and a journalist and any other interest.

B. A publisher of a newspaper and its owners shall
once a year publish a proper disclosure of the
substantive business and economic interests which
they possess within and outside the field of
commupnications.

C. Where a newspaper has a substantive economic
or other interest within or outside the field
of communications in a particular matter being
reported, it shall make a proper disclosure of that
interest in a place adjacent to the said report.

D. The names of the publisher, the owners and the
editor of the newspaper shall appear in every issue
thereof,

Qesher No. 22, November 1997

Improper Use
16. A. A newspaper and a journalist shall not make
improper use of their position, their work or their
power to publish or to refrain from publishing.
B. A newspaper and a journalist shall not make
improper use of information which has come into
their possession by reason of their work,

Additional Occupation

17. A journalist shall not deal in any occupation, work,
service, public relations, advertising and soliciting of
advertisements which give rise to the suspicion or
appearance of a conflict of interest or of misleading
the public.

Benefits
18. A journalist shall not ask for and shall not accept
a benefit in relation to a matter connected with his

journalistic work, except from the media in which he
is employed.

Independence

19. A newspaper and a journalist shall not be instructed
in the fulfillment of their functions by any external
body which is not revealed and in particular not by
advertisers and governmental, economic and political
bodies.

Improper Means

20. A newspaper and a journalist shall not, for the purpose
of obtaiping information, use improper means which
would bring disgrace to the profession of journalism,
including violence, extortion, threats, enticements,
unlawful invasion of privacy, unlawful eavesdropping,
or any other means of obtaining information which is
likely, in the circumstances of the case, to seriously
impair the confidence of the public in journalism.

Indicating the Source of the Publication

21. No newspaper or journalist shall present the work
of another newspaper or journalist. In every case
where information is quoted which has already been
published in another communications medium or by
a news agency, the newspaper and journalist shall
indicate the identity of the original publisher.

7e



Qesher No, 22, November 1957

Journalistic Immunity

22. A newspaper and a journalist shall not disclose
information which has been disclosed to them on
condition that it remains confidential and shall not
expose the identity of a confidential source save with
the consent of the source.

Ethics in a Newspaper

23. A. A newspaper shall ensure the suitable qualification
of journalists working for it, within the field of
professional journalistic ethics.

B. A publisher of a newspaper and its owners shall
ensure the maintenance of conditions which will
enable all journalistic work carried out in a
newspaper to be performed in accordance with the
principles of professional journalistic ethics.

C. A newspaper and journalist are entitled to request
from the Ethics Committee of the Press Council
that it render an opinion on a fundamental matter
of professional journalistic ethics. The Ethics
Committee shall act as an advisory body.

Editor and Journalist

24. A. No item or article shall be published in the
name of a journalist, the contents of which have
been significantly altered by an editor, without the
consent of the journalist.

B. An editor who has rejected for publication an
article written by a journalist, shall not impair the
right of the journalist to publish the article in
another newspaper.

Swvspension from Journalism and Termination

25. A. A journalist who has been indicted by the State
for a criminal offense, shall have his case heard
by the Ethics Tribunal of the Press Council, which
shall determine whether the offense with which
he is charged brings disgrace to the profession of
journalism. Where the Ethics Tribunal finds that
the said offense brings disgrace to the profession
of journalism, it shall be entitled to require the
newspaper to suspend the journalist from his work
in journalism to the proper extent as determined by
the Ethics Tribunal on the basis of the offense and
on the basis of the entirety of the circumstances,
until the final legal determination.

8e

B. Where a journalist is convicted under a final
Jjudgment of an offense which the Ethics Tribunal
has determined brings disgrace to the profession of
journalism, the Tribunal shall be entitled to require
the newspaper to terminate the employment of the
Journalist to the proper extent as determined by
the Ethics Tribunal on the basis of the offense and
on the basis of the entirety of the circumstances.

C. In considering suspension and termination of
employment as aforesaid, the Ethics Tribunal shall
act in accordance with the civil procedure set out
in the Regulations of the Press Council.

On March 26, 1997, the Plenary Session of the Press
Council decided to amend Section 17 and add Section
17B, as follows:

Without derogating from other methods of additional

occupation, the following shall be regarded as additional

occupations which give rise to the suspicion or appearance
of a conflict of interest or of misleading the public:

(1) Advertising broadcasts, public relations or other sirnilar
services connected with the area of employment or
expertise of the journalist who provides these services;

(2) Advertising broadcasts, public relations or other similar
services provided by a journalist who deals with news,
daily events, commentating, investigation or interviews
on a variety of subjects;

(3) Public relations, publication or soliciting advertisements
which are carried out by a journalist on a regular
basis.

Advisory Opinion on the Application of Section 17

It is suggested that a journalist be enabled to request
that a committee of the Press Council render its advisory
opinion with regard to the application of Section 17 on

the additional occupation in which he wishes to engage.
The authority to deliver an advisory opinion on the said
question shall be conferred on the Ethics Committee which
was set up by Section 23 of the Ethics Regulations, or on
a special committee which shall be set up by the plenary
or by the executive foe this purpose, in accordance with
Section 23 of the Regulations of the Press Council.

Translated by Rahel Rimon




English Abstracts of Hebrew Articles

Qesher No, 22, November 1957

HEINRICH HEINE AS A JOURNALIST / Yehuda Eloni

Heine (1797-1856) embarked on his journalistic career
during a period when the press was at a turning point,
seeking to expand its readership beyond the educated sector
of society to reach an audience that wanted entertainment
and the satisfaction of its curiosity without too much
effort. In this, the English and French press preceded the
(German press.

Heine, a master linguist for whom any and every topic
was of potential interest, simplified the ponderous Goethe-
esque German language and created a new journalistic
genre — the modern feature article. This medium, based
on conversational German, was to enter into the realm
of literature and would influence such future writers as
Theodor Herzl, Alfred Kerr, Kurt Tucholsky and Egon
Erwin Kisch. Accused by his critics of corrupting the
German language, Heine, in the view of his admirers, drew
journalism closer to literature and in so doing moderated
German literary pretentiousness.

The young Heine was one of the leading spokesmen of
"Young Germany," a liberal literary trend that criticized
German reactionary regimes. By the late 1820s, attacked
by elements of the aristocracy and the Catholic Church,
and singled out because of his Jewish origins, Heine was
suffocating in an atmosphere of repression that led him in
1831 to emigrate to France,

In Paris he found a vibrant and congenial cultural
and social milieu which he mined to the fullest. Through
a wealthy uncle, Salomon Heine, a Hamburg banker, he
had an entree to the salons of Paris where he met the
leading literary, artistic, political and social luminaries of
the day and gathered material for feature articles that he
wrote for the Morgenblatt and the prestigious Augsburger
Allgemeine Zejtung, both published by the liberal Baron
Johann Friedrich Coota. Paris of Louis-Philippe’s period
was the political, intellectual and artistic center of Europe.
Added to this, was Heine’s unique ability to take note
of the unremarkable and the marginal and use them to
Hluminate the larger issues,

His articles quickly evoked anger by the German
authorities because of the political dynamite in them. At
times, Baron Coota could no longer stand up to the pressure
from high places, and Heine was forced to discontinue
writing for the Zeitung during several periods. In December
1835 the German Bundestag banned his works, along with
those of other writers associated with the Young Germany
movement, throughout all 36 German states. Methods were
devised, however, to circumvent these obstacles.

Heine struggled against censorship throughout his

‘journalistic career, whether official censorship or the

self-censorship of individual newspapers, which was even
more stringent. He adopted various devices to overcome
this, such as using various characters to express his views
or disguising his ideas as fairy tales.

Even in France, he discovered, a discrete form of
censorship existed, the result of the vast sums of money
needed to start up a newspaper there, which forced
newspapers to seek support from political parties or the
government itself. This dependence on the establishment,

Heine observed in 1840, was far more sinister than official
German censorship.

While Heine repeatedly vouched for the accuracy and
authenticity of his articles as historical records, at a
later stage, when he reworked them into anthologies, he
admitted that he took considerable artistic license with the
original facts for the sake of underscoring his view of
events. Indeed, Heine systematically focused not only on
the obvious facts but on the hidden elements, which he
magnified purposely, if disproportionately.

Interestingly, he dealt with one such element in an
article in 1843 — the tiny Communist Party in France,
which he felt deserved intense attention. Likening the
Communists to the Christian martyrs in Roman times, he
warned that the Communists, too, in their fanaticism and
their determination, would ultimately succeed, although
their time had not yet come. While he acknowiedged that
their victory would attain the higher goal of the "right
of the people to eat,” the artist in him shrank from
the inevitable "cultural revolution" that he foresaw once
Communism came to power.

Heine’s journalistic independence was questioned by
some after a revelation that he, as other political and artistic
exiles, received a stipend from the French government.
‘However, his frequent criticism of French society and the
French government, especially during the blood libel in
Damascus (see article by Yigal Lossin, below), disproves
any doubt in this confext.

Dedicated to the goal of fostering a climate of
understanding between France and Germany, Heine fought
fanatic German npationalism and German xenophobia,
Another goal was social justice, although he avoided
demagoguery. A third goal was the freedom of the
individual, which is what caused him to fear the eventual
victory of Communism over the bourgeoisie. His greatest
fear, which drove him into prolonged exile from his
homeland, was loss of the freedom to express his own
truth his way.

Se



Qesher No. 22, November 1997

HEINE — THE LINK BETWEEN LITERATURE AND
JOURNALISM / Jurgen Michael Schulz

A significant attribute of Heinrich Heine’s literary output is
that most of it first appeared in newspapers and periodicals.
This was the case for a considerable portion of his poetry
and for nearly all his prose. All told, his work was
published in some 50 periodicals in Germany and France,
some of which employed him as a staff writer.

While still a student, Heine began writing for several
papers and periodicals in Westphalia and in RBerlin,
publishing poetry, prose and ambitious series of articles on
sociopolitical topics. Ten years later, in 1831, he became
a correspondent in Paris for one of the most important
newspapers of the time — the Augsburg Allgemeine
Zeitung ("General Newspaper").

At that time, journalistic freedom was restricted in most
German states, in contrast to France, and censorship was
in force. Heine, as many young writers then, was a liberal,
strongly influenced by the ideas of the enlightenment
and the French Revolution as well as by the liberal
laws enacted by the French in the Rhineland areas
they controlled. Representative legislative bodies were
established in several of the small German states at that
time, replacing the regime controlled by the nobility and
the aristocracy and stimulating notions of freedom and
equality so that even after the military defeat of the French
in the occupied areas, the German principalities retained
civil reforms. Moreover, on a personal level Heine retained
positive memories of the French who had occupied his
native Dusseldorf when he was a teenager.

A peripatetic journalist, Heine excelled in travel sketches,
a popular literary genre then in light of technological and
material developments that facilitated travel and generated
public interest in it. As a student in Berlin, he gained
employment in 1822 as Berlin correspondent for the
provincial newspaper Rheinisch Westfaelischer Anzeiger
and was assigned to depict the Prussian metropolis to
the provincial readership. So adept was he at portraying
the inner workings of the city’s social and cultural life,
thanks to his connections in the important salons, that his
outspoken reports became a focus of attention on the part
of the government and the royal court, not always with
positive results.

Heine adopted a style of cloaking his political views
in reports on social events replete with seemingly random
observations by bystanders and authentic background
depictions artfully compiled to make a point — a
photographic style of writing whose role several decades
later was indeed to be taken over by the camera. This
device did not, however, conceal his political views, which

10e

he projected unambiguously and fearlessly.

Several newspaper ‘publishers encouraged such freedom
of expression despite the risks. Anzeiger publisher Heinrich
Schultz, a supporter of the ideals of the French Revolution
and of Prussian reforms, was one such liberal who strove
for diversity of opinion in his paper. Still, even though
Prussian censorship was comparatively mild, Schultz found
it necessary to try to rein in Heine’s lack of restraint.
Another liberal publisher, the Allgemeine Zeitung’s Johann
Freidrich Coota, probably chose Augsburg as his base
of operations precisely because its censorship restrictions
were more lenient than elsewhere in Germany. Under his
guidance, Allgemeine Zeitung became an important paper
essentially because it could provide a platform for both
conservative as well as liberal views.

Meanwhile, however, the political climate in Germany
became more repressive during the latter 1820s, and
in 1831 Heine moved to Paris. There, his articles on
France written for Allgemeine Zeitung and for Coota’s
Morgenblatt became his primary link with his homeland
while also laying the foundations for modern political
journalism. Still using the travel sketch format, Heine
reported on social and political developments in his host
country, yet made clear to his readership that in fact he
was addressing the situation in Germany. Citing the virtues
and drawbacks of the constitutional system of government
under the citizen-king Louis-Philippe, he debated the
optimal conditions for representing the will of the people
by comparing the French with the German system under
King Carl V.

The public in Europe had become increasingly involved
in the political issues of the day during the period
between the Congress of Vienna (1815) and the German
revolution of 1848-49 and was cager to take part in the
decision-making process. A new generation of politically
conscious writers emerged in Germany embracing the
medium of the press as a tool toward that end. Like them,
Heine waw no conflict between journalism and literature,
each of which served different but complementary purposes.

He remained, however, a poet and literary writer at
heart. From the start, his journalistic oeuvre was intended
for further use in the future. Indeed, so illuminating and
basic were his reports and obscrvations, that they retained
their relevance years later. Yet while his true passion was
for lyric literature, it was he who by personal example
furthered modern political journalism, which constitutes his
great contribution.




Qesher No. 22, November 1897

THE LIMITS OF FREEDOM OF SPEECH IN THE MEDIA /

Raphael Cohen-Almagor

Demeocracy is not tolerant of all behavior. It has two central
rules: noninfringement on the rights of the individual, and
respect for the individual as a human being. The individual,
thus, is viewed as an end, not as a means. The moment
cultural, religious, national, racial or sexual criteria are
used to distinguish between the "we" and the "they,"
and hierarchies are established according to these criteria,
racism rather than democracy becomes a way of life.
Democracy is duty bound to delegitimize and excise this
development.

The media is an area whose norms in a democracy are
entirely different from those in an autocracy: it must be
free, it must reflect the various facets of society, it must
express the sensitivities of the public, and it must serve as a
vehicle for conveying messages between the public and its
elecied representatives. These important roles are possible
only in a democracy. The media, therefore, is dependant
on democracy and must be vigilant in protecting it. The
media cannot be objective or neutral in is treatment of
behavior that contradicts democracy, i.e., violence, terror,
racism, chauvinism or any other behavior that threatens
freedom and tolerance.

Yet, journalistic objectivity is viewed as an important
— some say the most important — element in the
media. The problem here is that objectivity is an elastic
concept. Certainly in the moral realm it must be set
aside when confronting anti-democratic behavior such as
discrimination or violence. Media ethics therefore includes
the consideration of societal norms. An example of this is
media {reatment of the Holocaust or of Nazism.

Not only must the media be sensitive to societal norms,
it must demonstrate both responsibility and accountability
in terms of the messages and information that it conveys.
Journalists do not shed their obligations as citizens in
a democracy when they enter their profession; on the
contrary, they must be all the more conscious of these
obligations.

Above all, the journalist must rein in his/her capability
to cause unjustifiable harm to the individual by means
of media exposure. This is a complex challenge, for the
media is simultaneously charged with the task of being
the "watchdog for democracy.” The journalist must make

the distinction between events that are of importance
to the public or to society, and events that are of
interest to the public but have little importance, as,
for instance, gossip. The journalist must also avoid the
temptation to prompt events by histher very presence;
divulge information conveyed off the record; inflate events
beyond their true proportions; stage events for the sake of
media coverage; or fake events. Other ethical infractions
that must be eschewed are reporting on an event in the
absence of proof, i.e., on the basis of hearsay; unfair or
imprecise reportage with the intent of creating a sensation;
iresponsible reporting that causes unnecessary pain to the
individual; and reporting that can endanger life (e.g., in
the coverage of security-related affairs).

The last instance also involves a distinction between
moralizing, which is permissible in a democracy, and
incitement, which is prohibited. Incitement is likely to lead
to the endangerment of one or more individuals. Examples
from contemporary Israeli events are "Kill Rabin" stickers
disseminated after the signing of the Oslo Accords in
October 1993; posters with a photomontage of Rabin
in a Nazi SS upiform displayed at a rally in October
1995; a pamphlet disseminated in 1994 :‘ter the murder
of Arab worshippers at the Makhpelah Cave in Hebron,
depicting the perpetrator as a saint; and the dissemination
of a religious death curse on Rabin in September 1995.
Legislation to sharpen the distinction between moralizing
and incitement is wanting in Israel.

A relevant development in the wake of the Rabin
assassination was a warning to the media issued by
the attorney-general then, Michael Ben Ya’ir, to disallow
coverage of inciters who justified the act, lest the reportage
appear to justify other such murders. This step was
rejected by the Editors Council, which emphasized the
media’s obligation fo report on every event of impontance
to the public while heeding professional rules of ethics.
Thereafter, the Journalists Association appealed to the
Supreme Court to order the attorney-general to show cause
why his instruction should not be rescinded. In response,
the attorney-general declared that his instruction applied
only to inciteful views, and in any case it was issued as

11e



Qesher No. 22, November 1987

a statement of position and not as an order.
While the method and phrasing used by the attorney-
general in this instance was incorrect, the rationale behind

his thinking is persuasive. Media professionals must
consider the results of their acts, for a responsible media is
an ethical media. Moreover, If the media does not monitor
itself, it invites the prospect of governmental supervision.

CONSERVATISM VS. DYNAMISM: THE EVOLUTION OF THE
"NAKDI DOCUMENT" IN THE ISRAEL BROADCASTING
AUTHORITY / Yehiel Limor and Inés Gabel

The "Nakdi Document” (named for its author, veteran radio
broadcaster Nakdimon Rogel) was an internal compilation
of directives drawn up in 1972 for Israel Broadcasting
Authority (IBA) employees, laying out both ethical and
professional work guidelines. Updated three times thereafter
-(in 1979, 1985 and 1995), it expanded necarly fourfold
in topics covered and underwent significant changes that
reflect the unique position of the IBA as a state public
body in Israel’s media scene.

The IBA came into being in 1965 following the shift in
authority over the state radio station, Kol Yisrael ("Voice
of Israel”), from the Office of the Prime Minister to a new
status as an independent public body. State TV, established
in 1968, also joined the IBA. During the period of
coalescence that followed, the need arose for a redefinition
of the status and role of the journalists involved, who
were no longer civil servants but rather employees of
an independent yet public body. This need resulted in
the compilation of the 1972 document. With the passage
of time, the addition of new broadcasting stations and
channels, the influence of new professional norms within
the country and abroad, and the application of technological
innovations required updating the guidelines and adapting
them to new circumstances, including new social patterns
stemming from changes in the media. Ultimately, the
guidelines came to fill a dual role: the preservation of
accepted organizational and professional norms on the one
hand, and adaptation to changing realities on the other.

Subject as it was to the statutes of the state comptroller,
the IBA could not simply adopt the extant code of ethics
of the Press Council but had to work out a code of its

12¢

own. This was important, too, in order to remove the
stigma of civil servant status from the IBA journalists
and equalize their standing with that of the rest of the °
journalistic community. With this, the IBA journalists
were charged with a special responsibility, in light of the
country’s security situation and other national burdens, to
be sensitive to the needs and goals of the state at all
times.

Despite the fact that the political establishment had
granted the Authority its independence, the politicians did
not easily relinquish control of the broadcasting medium,
and for many years — to this very day — have tended to
view it as a governmental, rather than a public, vehicle.
The more independence the IBA has shown, the greater the
criticism of it by the political establishment and the more
vigorous the attempts to interfere with it. This tension
between the political establishment and the public state
broadcasting authority is not the province of Israel ajone;
it is typical of the European countries and Australia as
well.

Such tension was highly evident in 1972, and may have
constituted the primary impetus for the Nakdi Document.
In this context, the guidelines were a conscious effort
by the Authority to develop the means to curb external
pressures, namely by exerting internal supervision.

A statistical analysis of the changes that were made in
the document over the years reveals that the largest number
of changes and additions were in the rules for gathering
and broadcasting information, i.e., professional guidelines.
A far smaller number of changes was made in the area of
general rules refating to the field of journalism and to the




work of the IBA in particuiar. Other areas of change were
linguistic/semantic; the treatment of political issues; terrorist
acts and security; the territories and the Israeli-Arab conilict;
relationships with other media agencies; relationships with
spokespersons and public relations officers; and restrictions
in the event of personal involvement.

A noteworthy tendancy was the growing centralization
of decision-making in all areas and the shifting of authority

Gesher No. 22, November 1957

from lower- to upper-level employees, a reflection of the
neced to maintain professional norms as well as deal
more effectively with outside pressures. These pressures
have stemmed from the addition of broadcasting channels
and hours, new broadcast formats, and iniensified media
competition, in addition to ongoing political pressures. All
these prompted both the standardization and preservation
of professional norms, and alteration to accommodate new
realities.

ON BEHALF OF THE PERSECUTED JEWS OF DAMASCUS: A
CHAPTER IN THE JOURNALISTIC HISTORY OF HEINRICH

HEINE / Yigal Lossin

The Damascus Affair of 1840 — the blood ritual accusation
leveled at the Jewish community of Damascus, followed
by torture, imprisonment and the death of several of the
Jews, all with the connivance of the French consui in the
city — shocked the Jewish world, especially in western
Europe, where Jews were eagerly secking integration into
society in the wake of emancipation.

Reports of the event that reached the capitals of Europe
contained an explicit assumption of the guilt of the Jewish
community. By chance, however, one of the Jewish victims
was an Austrian subject whose family managed to persuade
the Austrian consul in Damascus to intercede in order
to end the insidious and barbaric persecution. Thereafter,
Baron James de Rothschild, the consul for Austria in
Paris, came into the picture, together with his brother
Salomon Rothschild. Inter alia they leaked details about
French-sanctioned criminal wrongdoing in Syria to several
Parisian newspapers and to the highly regarded Allgemeine
Zeitung of Augsburg — the first effort ever to enlist the
press in molding public opinion on behalf of the Jews.

The involvement of the Rothschilds, a deviation from
their usual low-profile stance, marked another first — in
fact a turning point in comtemporary Jewish life. At the
height of the struggle for emancipation, any sign of Jewish
communal solidarity could evoke the accusation of dual
loyalty, and few Jews dared raise their voices in protest.

One exception was Adolphe Cremieux, vice president
of the French Consistoire and attorney to James de
Rothschild. The English Rothschilds also joined the effort,
enlisting their kinsman by marriage, Moses Montefiore,
with the result that Foreign Minister Palmerston and
other high-ranking British officials were brought into the
campaign to see justice done.

One of the journalists to respond immediately and
enthusiastically to this challenge was Heinrich Heine, who,
dispatching a fiery article to the Allgemeine Zeitung,
likened the incident to the darkest days of the Middle
Ages, a period of history that the Jews of western Europe
had conveniently relegated to the distant past. Heine
also charged French Prime Minister and Foreign Minister
Adolphe Thiers, who prided himself in his libertarian .
image, with cynical indifference regarding the incident.
In a second article, Heine sharpened his criticism of the
coverup by the French government of the conduct of
its consul in Damascus, exposing details of the man’s
unsavory past.

The entire affair was played out against the bitter
internecine rivalry at that time between the various
Buropean powers over the acquisition of power bases in
the Ottoman Empire, with an alliance emerging between
Ausiria, Prussia, Russia and Britain 1o oust France from
its entrenched position in Egypt and end its patronage of

13e



Qesher No. 22, November 1997

the renegade Pasha Muhammad Al
Heine had never until then identified himself as a Jew
in his published works (he had been baptized as a young

man), but his articles in Alfgemeine Zeifung were signed
with the symbol of the star of David. Moreover, he decided
at that time to submit a story for publication that he had
written 15 years previously, Der Rabbi von Bacharach,
which opens with a description of a blood libel.

Side by side with his attack on the French government,
Heine raged against the Jewish community of France for
its indifference to the plight of fellow Jews, a product,
he wrote, of a single-minded determination to assimilate,
combined with personal greed. Bitingly portraying the
syndrome of the self-hating Jew, he branded such former
Jews as worse than Christian Jew-haters. At the same time
he also targeted the Catholic clergy for attack, along with
the anti-Semitic press. Reacting to reports of roting at the
home of the Austrian consul in Damascus (who had come
to the aid of the Jews), and the widespread identification
of the consul as a Jew himself, Heine retorted, mockingly,

" that it appeared that anyone who behaved favorably toward

Jews must be a Jew himself, and that all the consuls in
Damascus must therefore be Jews, except for the French
consul. In another article he ridiculed Thiers for implying
that Jews actually did lust for the blood and flesh of
Christians (the libel in Damascus was based on the murder
of a local Capuchin friar and his Muslim servant).

In mounting his outspoken journalistic campaign
against the French government, Heine endangered himself
recklessly in view of a stipend granted to him by the
French government in 1836 following a boycott imposed
on his books in Germany, and, more basically, political
refuge granted him in France. However, he discovered in
1840 what Herzl was to discover during the Dreyfus Affair
in 1895 and what the enlightened world would discover
during the Vichy regime of 1940-44 — the other, dark, side
of France. Heine, whom German nationalists had accused
of loving the enemy (France), was forced to admit that
Paris was not only "the laboratory of all the progressive
brotherhoods” but also of "all that was retrogressive.” He
also discovered that the enlightened liberal camp could not
be relied on in times of distress.

Meanwhile,  representatives  of

various  Jewish

14e

communities gathered in London under the aegis of
the Rothschilds and decided to send a delegation led
by Montefiore to intercede in Alexandria, seat of the :

administration of Syria — the first time in the modern
period that Jews from various regions organized for a
common Jewish cause.

Montefiore, backed up by Cremieux, proved a tenacious
representative of his people, for after an unproductive
audience with Muhammad Ali in Alexandria he brought a
series of pressures to bear on the pasha until the accused |
Jews were pardoned and the imprisoned victims freed. |
Moreover, he then traveled to Constantinople and obtained -
a firman (royal decree) from the sultan clearing the Jews
of any accusation of ritval murder and granting all Jews |
under Turkish rule freedom of religion and protection from |

persecution. Cremieux, for his part, remained behind io

establish two experimental Jewish schools, in Cairo and
Alexandria, that were to serve as the nucleous of the |

Alliance Israelite Universelle educational network.

Heine, pursuing his campaign in the press, continued’

mocking Thiers’ moves, including a government-inspired
drive to stir up patriotic sentiment within the public in

anticipation of a French declamation of war in the Levant, .
a step viewed by Heine as transparently self-serving and a-
clear indication of the imperialistic appetite of the French'
leader. The French king, alarmed by the prospect of war, -
forced Thiers out of office and replaced him with a.

pro-peace government, a move praised by Heine.

Most Jewish historians view the response to the Damascus -
Affair as the harbinger of modern Jewish nationalism. At .

a time when the Jews of western Europe were assimiiating

for the first time into their countries of residence, the advent :
of the Damascus libel unified them and demonstrated the -
enduring bond between them. Heinrich Heine was one of
those deeply affected by the event, revealing in his writing

a Jewish soul cloaked in a double life. His Jewishness,

however, was different from that of his time, heralding
in its secularism and humanism a philosophy that would
emerge decades later, in the 1880s and thereafter. Ideas :
that he articulated on Jewish self-defense, on the Bible as
a national record, and on the need to counterbalance the E
excessive spirituality of Jewishness were to be expressed

later on by the modern Hebrew writers as well as by the
founders of the "Canaanite” movement in the yishuv.

Z >

Jen
mc
in
fol
of
€Ol
in
du
tra

pre¢
En

Ru

"in

Jer
At
be
arr
the

the
if

the
W
Tk
R
no

Je
fri
ph
the
19
ck
en

be



o OO D

=R =W <

U by

-

R A W W e WP

Moshe Goncharok

Jews constituted a significant proportion of the anarchist
movement that emerged in the latter 19th century, especially
in England, the US and Argentina, foci of Jewish migration
following the pogroms that broke out after the assassination
of Tsar Alexander II in 1881, Jewish anarchists also
constituted a majority within the Jewish labor movement
in the US and in several western Furopean countries
during the 1880s and ’90s, and were founders of the first
trade unions in New York, Chicago and San Francisco.

The Jewish anarchist movement, begun in the 1880s,
produced at least 15 periodicals in Yiddish published in
England, the US, Argentina, ecastern Europe and Israel.
Most of the journalists involved were emigrants from
Russia, as were most of the readers.

The first Yiddish anarchist periodical is considered to be
Arbeter Fraynd ("Worker Comrade"), a monthly founded

"in London in 1885 by a group that included the noted

Jewish radical socialist and writer Morris Vinchevsky.
At first partly revolutionary socialist in ideology, Fraynd
became purely anarchist only in 1891-92 after a split
among the founders. Various English anarchists supported
the periodical, including the emigre Russian Prince Peter
Kropotkin. Curiously, the cover page contains a2 quote from
the Mishna: "If I am not for myself, who is for me, and
if 1 am only for myself, what am 1?7

The periodical appeared for 31 years, first under
the esditorship of Saul Joseph Janovsky (1864-1939), a
well-known Jewish writer, translator and communal figure.
The most important contributor to it, however, was
Rudolf Rocker (1837-1958), an unusual figure of German
non-Jewish origin who lived in London and learned
Yiddish in order to write anarchist propaganda for the
Jewish labor community there. A political refugee, as his
friend, Kropotkin, Rocker wrote extensively in Yiddish on
philosophic and sociological topics. Fraynd was closed by
the police in 1916 for anti-war propaganda, reopening in
1920. 1t closed again in 1924, reemerged in 1930, and
closed finally in 1932. By then, most of its readership had

emigrated to the US.
The first purely Jewish anarchist periodical from its
beginnings was Warheit ("Truth"), established in New York

Qesher No. 22, November 1997

A HUNDRED YEARS OF THE JEWISH ANARCHIST PRESS /

in 1889 by a group that included the noted Yiddish
poet David Edelstadt (1866-92). Its first editor was a
Jewish journalist and a well-known figure in American and
British aparchist circles, 1. Jaffe. Warheit lasted only five
months. Thereafter, another of its founders, Roman Lewis,
organized a conference of all Jewish labor organizations
in the US, at which the idea of establishing a single
Jewish workers newspaper representing both anarchists and
social democrats was raised. A split during the course
of the conference, however, resulted in the founding
of two competing papers, Die Arbeiter Zeitung ("The
Workers Newspaper"), which was social-democratic, and
the anarchist Die Freie Arbeiter Stimmme ("The Voice of
the Free Worker"), edited at first by Lewis. Frefe Arbeiter
Stimme broke all records in this journalistic milieu, lasting
until 1977. 1t had a distribution of 12,000 in 1905, and a
sizable readership as late as the 1950s.

Another Yiddish anarchist periodical at this time, Die
Freie Gezelshaft ("The Free Society"), appeared in 1895 in
New York. With a distribution of 8,000, it published works
by well known Jewish writers and poets such as Edelstadt,
Morris Rosenfeld (1862-1923) and Joseph Bovshover.

A short-lived Yiddish anarchist daily, Die Abend Zeitung
("The Evening Paper"), launched in 1906 and edited by
Janovsky, was unique in managing to present a broad range
of contemporary ideologies.  Jewish nationalism, however,
was consistently rejected by the anarchists up until the
mid-1930s with the rise of Nazism and anti-Semitism. A
metamorphosis was reflected at that time in the content
of the long-running Freie Arbeiter Stimme. Following the
declaration of the State of Israel, the staff of this paper,
as many of its readers, visited lIsrael, and one of iis
writers, Abba Gordin (1887-1964), moved there in 1957.
The paper began to report about Israel regularly, and was
one of the few radical Jewish periodicals in the US to
support Israel’s position during the Six-Day War. By then,
its attitude toward Israel was notably more positive than
the Bund’s, for example. The paper also broke ranks with
other radical publications on the issue of the blacks in the
US during the 1960s when it warned of signs of reverse
racism and anti-Semitism, for example among the Black

15e



Qesher No. 22, November 1997

Muslim and Black Panther movements.

The readesrship of Freie Arbeiter Stimme, which was the
last anarchist periodical in the US, diminished significantly
by the mid-1960s with the passing away of the last of
the Yiddishists. By 1977, it had only several hundred
subscribers and literally expired of old age.

A Yiddish anarchist periodical in Argentina, Das Frele
Vort {"The Free Word"), was founded by immigrants from
castern Europe in 1950, devoted mainly to Yiddish cultural
life. It lasted until 1970.

In Europe, five other Yiddish anarchist periodicals
were known to have been published in addition to
Arbeter Fraynd. Foremost of these was Germinal, edited

by Rudolf Rocker, which appeared in London in 1900.
Significantly, this publication, together with Arbeter Fraynd
and Freie Arbeiter Stimme, played an important role in
the development of Yiddish literature during the late 19th
and early 20th centuries, providing a forum for writers
who had no connection at all with anarchism.

Other short-lived anarchist efforts in Europe were
begun in London, Geneva, Warsaw, Vilna and, reportedly,
Bialystok during the pre-World War I period.

In Israel, a group called the Association of Lovers
of Freedom supported the publication of an anarchist
periodical in Yiddish begun by Abba Gordin, Problemen,
until 1989.

"EDEN" — A HEBREW CHILDREN’S PERIODICAL

IN THE UNITED STATES / Etti Paz

With the revival of Hebrew in the early 20th century,
a wave of Hebrew periodicals for children materialized
both in the yishuv in Palestine and elsewhere during the
1920s. Although most of these magazines or newspaper
supplements were short-lived, the impetus to publish books
and pericdicals in Hebrew for a juvenile audience wasg
pronounced,

Most of the American periodicals for children were
published by Jewish educational and cultural institutions or
with the support of philanthropists. The philosophy in all
cases was Jewish national-oriented, and the periodicals or
supplements were used as Hebrew teaching aids in Jewish
afternoon schools. An abiding dilemma that they all faced
was suitable content, style and age level in addressing an
audience for whom Hebrew was not their mother tongue.

One such periodical, a monthly titled Eden published
in New York from April 1924 to October 1925, was
exceptional in that it was privately funded. lts patron was
an unusual New York-born Hebraist and Zionist, Bathsheba
Grabelsky, who, side by side with her studies at Columbia
University, had studied Hebrew under the noted Hebraist
Daniel Persky. Later, her home became a meeting place
for the American Jewish intelligentsia, espécially those
who supported the endeavor in Palestine. She was a patron

16e

of literary Hebrew periodicals abroad; a member of
the executive committee of the Histadrut Ivrit (Hebrew
Federation) of America; treasurer of Young Judea; a member
of the Committee for the Palestine Opera; president of
the Council for Va’ad Halashon (The [Hebrew] Language
Committee); and involved in organizing the first U.S.
exhibition for Bezalel (the yishuv school of the arts). Her
special project, however, was Eden.

Naming Persky as its editor, Grabelsky put nearly
unlimited resources at his disposal and made use of
her connections to attract the best Hebrew writers for the
magazine. The content focused on Jewish tradition within a
national context, along with universal educational messages.
Interestingly, the magazine ignored the American milieu
of its readers entirely: it was a Joewish national periodical
that could have originated anywhere in the world, and
especially in eastern Europe. Many of the writers were
themselves educators, and uppermost in their mind was
the danger of the assimilation of the Jewish community in
America and the importance of preserving Jewish national
culture as it had developed in eastern Burope.

However, Eden did feature the work of the best Hebrew
writers and poets, including Hayim Nahman Bialik, Saul
Tehernikowsky and many others. Secondary writers who




lived in America also wrote for the magazine, as they did
for other Hebrew juvenile publications such as Yizra’el,
Aviv and Shaharut ~ evidence of the vibrant Hebrew
cultural milieu in America at that time.

In Daniel Persky the magazine had an unusual editor.
Devoted to the dissemination of the Hebrew language and
Hebrew literature as his life’s work, Persky viewed Eden
as a vehicle for the amusement and enjoyment of the
he set uncompromisingly high literary standards, thereby
narrowing his audience to those who were linguistically
fluent.

In April 1925, a new editor, Yitzhak Dov Berkowitz,
took over, shifting the stated emphasis of the magazine to
the learning of Hebrew. Even so, Eden’s basic problems
remained, namely a remoteness of context from the lives
of Jewish children in America, and a level of Hebrew that
was too sophisticated for the audience.

Qesher No, 22, November 1997

The Jewish nationalistic and traditional (although not
necessarily religious) emphases of the magazine were also
retained, with stories about the Jewish holidays largely
set in eastern Europe and projecting a positive picture of
Jewish life and values there. The Zionist endeavor, while
also presented positively, was not accentuated, presumably
because of a realization by the editors that the likelihood
of immigration from America to Palestine at that time was
slight.

Ultimately, Eden failed for lack of an institutional
underpirning. The Hebrew-reading public in America was
so smail, that it could not sustain periodicals. Moreover,
the potential juvenile audience was well integrated into the
American milieu, unlike the marginalized situation of the
shtetls of eastern Europe, and felt no identification with
or longing for eastern Buropean Jewish culture.

Eder’s limited subscription rate ultimately brought this
attractive, qualitative magazine to an end.

ISRAEL’S IMAGE IN TWO AMERICAN JEWISH LOCAL

NEWSPAPERS / Haim Avni

Two American Jewish newspapers — the Jewish News of
Greater Phoenix and the Jewish Transcript of Seattle —
are analyzed as representative of relatively isolated Jewish
commmunities witnessing a population explosion largely as a
result of the growth of the electronics, communications and
aviation industries in certain regions of the United States.
This development has turned both Phoenix and Seatile
into prime examples of a distinct trend in contemporary
American Jewish life: sustained long-distance migration.
Inasmuch as both cities are remote from the places of
origin of their new, or even veteran, Jewish residents, the
Jewish newspaper (each of the cities have only omne) is
likely to play an important communat role.

At a conference of editors of Jewish newspapers held
at Brandeis University in 1994 on problems facing this
press, nearly all the participants concurred that interest in
Israel on the part of the American Jewish community, and
especially among young people, was waning. Coverage of

Israel in the Jewish press, the editors therefore felt, was
less relevant than reports on local issues of group and
individual identity as well as information on the arts and
entertainment. However, in order for this shift in priorities
to be reflected in the local Jewish press, that press had to
frec itself from its traditional dependence on institutional
sponsorship, which largely determines the nature of the -
newspapers,

Financially, all Jewish newspapers ~ in the US as well
as in the rest of the Diaspora — fall into three groups;
revenue-producing with no public institutional suppor;
privately owned but supported by the Jewish Federation
and local organizations in terms of distribution, with a large
proportion of their income derived from advertising; and
whoily owned by the local Federation. In all three cases,
editors are under constant pressure from local communal
leaders to publish materials that are favorable to their
organizations. Those editors best able to withstand such

17e



Qesher No. 22, November 1897

pressures are the ones whose papers are least dependent
on community funding.

The two papers under discussion belong to the latter two
groups: the Phoenix Jewish News, founded 49 years ago,
is privately owned, while the Seattle Jewish Transcript,
founded 73 years ago, is owned by the Federation. The
papers were analyzed from the period starting with the
Jewish new year in September 1996 until June 1997.

With the Seattle Jewish community serving as host of
the annual General Assembly of the Council of Jewish
Federations held in November 1996 and attended by 3,000
delegates and guests from all parts of North America,
the newspaper highlighted communal achievements. In
light of a strong official Israeli presence at the event
(including Prime Minister Netanyahu), it also emphasized
identification with Isracl. Two other major events at that
time also affected the Israel issue: the elections for the US
presidency and for a large part of Congress in November
1996, and the Likud government’s first moves in the peace
process and in the area of religious legislation.

According to statistics provided by the newspapers, the
average distribution of the Phoenix Jewish News was 5,175,
while that of the Seattle Jewish Transcript was 4,504,
Significantly, the Jewish population of Phoenix during the
period in question was about 60,000, as compared to
that of Seattle — about 35,000. Relative to population,
therefore, the distribution of the Seattle paper was larger
than that of Phoenix, although the size of the papers
was comparable. Other differences between them were in
frequency (the Seattle paper is a semi-monthly while the
Phoenix paper is a weekly) and in editorial format (the
Phoenix paper runs an. editorial in each issue; the Seattle
paper does not). Their agenda, however, is identical: first
and foremost, to cover and to serve the local Jewish
population. ..

Inasmuch as the Seattle paper {which belongs to
the Federation )} carried more institutional advertising
than the Phoenix newspaper (which carried more private
advertising), the revenue brought in by the Seattle paper
was considerably smaller than that of the Phoenix paper.
Editorially, however, the two papers devoted a similar
proportion of space to two ceniral topics: Israel and its
problems, and the US and its Jewish community.

Significantly, articles on Israel appeared on page one of
the Seattle paper in 79% of the issues during the period
under review, and were featured prominently as well on

18e

pages 2 and 3 and elsewhere. The Phoenix paper, by
comparison, ran page-one articles on Israel in only 33% of
its issues during the same period, although items on lIsrael
were featured on the back page. In both cases, however,
the prominence of material on Israel was greater than
the actual space allotted to it ( some 14%-15% in each
paper) would suggest. This prominence was underscored
by a significant proportion of editorials and caricatures on
Israel.

The content of the Israel-centered articles may be
categorized in four groupings: the peace process as it related
to US-Israel ties; the issue of religious conversion in Israel
and contention between the religious and ultra-Orthodox
communities on the one hand and the non-Orthodox and
secular populations on the other; political developments
in Isracl that have resulted from the above issues; and
other Israel topics. Editorially, both newspapers consistently
supported Israel’s handling of the peace process, chiding
the US government on one occasion for playiag into
the hands of the Arabs. The conversion issue, however,
evoked criticism and concern at what was perceived as
an attack by the Orthodox on the religious status quo
in Israel and divisive as regards Israel and the American
Jewish community. Considerable space was also devoted
to political and party developments in Isracl. By contrast,
coverage of other aspects of Israeli life, such as economic,
social or cultural developments, was random and skimpy,
with no overview provided to serve as a context for the
detailed coverage of the generaily grave security, religious
and political issues. The readership, therefore, viewed
Israel through the prism of its problems and received little
information on its achievements, its creative life or its
ordinary joys with which to identify on a more human
level.

Another area relevant to the perception of Israel
was local fund-raising. The Seattle newspaper devoted
considerable space to the local Federation fund-raising
effort. The traditional Israeli needs in the aress of
immigration, welfare and education were highlighted .
pictorially, although the texts emphasized the contributors’
total Jewish responsibility, namely to the local community,
to Israel and to Jews in countries all over the world. The
Phoenix paper’s coverage of the fund-raising campaign was
smaller in scale and the Israeli component was minimal.
Both newspapers publicized Federation scholarship and
savings programs for trips by young people to Israel.
Significantly, however, the multi-faceted activities sponsored



by the varied groups of Federation donors — e.g., women
donors, lawyers, physicins, young leadership, major donors
and leadership council — largely excluded lsrael content,
focusing either on Jewish themes or on vocational or other
aspects of contemporary life in America.

The Seattle Federation allocated 34% of the funds it
collected to "overseas" activities (organizations functioning
in lsrael and elsewhere, including Joint and HIAS),
while Phoenix allocated 38% for this purpose. Of these
allocations, a large proportion was earmarked for Israel.

Qesher No. 22, November 1997

The Israeli public, however, is unaware of the intense and
sustained voluntary effort involved in raising this money.

The analysis of the two newspapers under discussion
illuminates two factors that contribute to a growing
estrangement between the American Jewish community
and the Israeli public: ignorance of the broader lsraeli
reality on the part of the American Jewish community, and
ignorance on the part of Israelis of communal fund-raising
efforts made by the small committed segment of the
American Jewish community, inter alia on behalf of Israel.

"THE DEMOCRATIC NEWSPAPER" AND ITS EDITOR,
MORDECAI STEIN / Dan Miodownik

The Hebrew-language periodical, The Democratic
Newspaper  (1945-69), a reincaranation of an earlier
periodical  published by the same editor, Ha'or ("The
Light," 1925-39), stemmed from an abiding impetus to
produce an independent news weekly that would focus
on the individual in society, in contrast to the nationalist
and collective foci then cument in the Jewish Yishuv in
Palestine and in the early years of the State of Israel.

Mordecat Stern, born in Russia in 1896, arrived in
Palestine alone in 1913 and attended the Hebrew-language
Gymnasia Herzliya in Tel Aviv. He soon embraced a
philosophy linking the Jewish national revival in Palestine
with fundamental principles of individual liberty and
equality for all citizens, Jews and Arabs alike. During
the latter 1920s, his first periodical, Ha'er, became the
unofficial organ of the Palestine Communist Party, but
this association ended when Stein began criticizing Stalin’s
purges.

In 1951 he founded the Third Force movement in
Israel, a Jewish-Arab group devoted to civil equality, with
The Democratic Newspaper functioning as its organ. The
movement ran as a party in the 1959 e¢lections but failed
to attain sufficient votes for representation in the Knesset.
From then on, Stein’s periodical appeared with a parallel
Arabic edition and with Arabic and English supplements
in the Hebrew edition.

The ideology espoused by the paper was a synthesis
between liberal and labor principles, placing the individual
at the center of society. Only a democratic society, it held,
could guarantee the rights of the individual as opposed
to his national or collective status. in this, the periodical
presented a view that differed from the consensus in
Israel them, i.e., identification with the Zionist goal rooted
in Jewish religion, history, culture and language, and an
emphasis on state building and political sovereignty.

The Democratic Newspaper sought a release from
the country’s near-messianic Zionist ideology and proposed
replacing it with an ideology of democracy with no ulterior
national agenda. This singular approach was reflected in
the consistent responses of the paper to three central
issues that occupied the country during the 1930s, which
contrast sharply with the responses of other party-sponsored
newspapers then, namely, Davar, which represented the
mainstream labor Mapai Party; Al Hamishmar, representing
the socialist Mapam Party; Kol Ha’am, representing the
Israeli Communist Party; Herut, representing the rightist
opposition party of the same name; and Ha’aretz, which,
while privately owned, reflected middle class aspirations.

The first issue examined is the proposal put forward
in 1951 to require the draft of religious women into
the army, in the same way as nonreligious women were
obliged to serve. This meant annulling the section of the

i9e



Qesher No. 22, November 1997

existing law that exempted religious women on the basis
of a declaration that their religious principles precluded
them from serving in the army, and establishing suitable
alternative venues for their military service in religious
agricultural settlements, in defense-related service jobs
where their religious practices would not be infringed, and
in national social work programs.

The prolonged national debate on this issue agitated
both the religious and the secular sectors of the population.
Ha’aretz emphasized the civic principle involved, namely
the responsibility of all to fulfill their national duty
to the state, while also highlighting the view of the
religious kibbutz movement, which supported army service
for religious women. Al Hamishmar, firmly behind the
drafting of all women, emphasized both the needs of
the state and, no less important, the principle of sexual
equality. Davar, too, came out in support of changing the
law, quoting Prime Minister Ben-Gurion, who declared
that the central and critical issue was the security of
the state, which takes precedence over both the sexual
and the religious-secular issues. Ko! Ha’am, by contrast,
viewed the issue as a ploy by Mapai, together with
its religious coalition partners, to divert the attention of
the public from the vital economic, social and foreign
policy problems facing the country, although ultimately the
Istaeli Communist Party did support the proposed change
in the law. Herut, while initially expressing support for
the opposition by the religious sector to changing the
law (a significant segment of the religious population
voted for Herut), vitimately supported the proposed change
both for security reasons and because of the principle of
sexual equality, although, like Kol Ha’am, it accused the
govermment of politically motivated intentions.

The Democratic Newspaper, for its part, placed the
issue of freedom of choice at the center of the debate,
claiming that forcing women to serve in the army only
exacerbated the discrimination they face a priori as women.
The issue, it wrote, was one of conscience; the question
of the national interest was secondary. In Stein’s view,
the cssential struggle was between the entire public, both
secular and religious, and the government, which exploited
the population in order to support unnecessary expenses.
Stein thus circumvented both the issue of security and that
of religion completely, viewing the question as one of the
right of the individual to freedom of choice,

The second issue centered on the proposed reform of the
compulsory education law that would disband the various

20e

independent political and ideological "trends" within the
state education system, leaving a single secular track side
by side with a religious track. Ha’areiz highlighted the
institutional aspect of the reform, viewing it as a logical
step in the entrenchment of the state. Al Hamishmar, in
contrast, reflected the opposition to the proposal within
Mapam, which regarded it as an abandonment of national
values and an abuse of the right of self-definition.
Davar, however, presented the proposed law as a national
achievement, although it noted the considerable opposition
it aroused. Kol Ha’am, like Al Hamishmar, opposed the
law absolutely, calling it dictatorial as well as potentially
divisive in the area of Arab-Jewish relations in light of
its national emphasis. Herut, by comparison, supported it
wholeheartedly, welcoming the depoliticization of education
and the consequent enhancement of mational unity,

The Democratic Newspaper wrote that the proposed law
actually would do no real harm to the labor sector, since
the labor school trend offered only an illusion of socialism;
in reality its approach was national socialist. Instead, Stein
aspired to the goal of establishing truly socialist schools,
with no connection to nationalism.

The third issue during the 1950s centered on the proposal
to grant the rabbinical courts authority over all matters of
marriage and divorce for the entire Jewish population. The
responses to this proposal were undoubtedly influenced
by the timing of the debate on it, which took place
immediately after the vote on the women’s army service
issue. The rabbinate proposal was widely viewed as
compensation to the religious sector for the outcome of the
preceding issue. Ha’arefz took a passive, low-key position,
conceivably because the draft of the proposed law was
the product of legislative cooperation by most of the
parties in the Knesset. Al Hamishmar opposed the law,
but not as vociferously as it had opposed the reform of
the educational system. Davar presented it as a necessary
compromise between the demands and needs of varous
sectors of the Israeli population. Ko/ Ha’am put up the
sharpest opposition to the law, viewing it as religious
coercion. Herut played down the issue, justifying the law
as 4 necessary compronise.

The Democratic Newspaper attacked the state for
imposing clerical rule on the private lives of the population.
The law would not lead to the unification of the people,
as was claimed, since the people were firmly divided into
religious believers and nonbelievers. The issue, concluded
The Democratic Newspaper, was nothing more than a



political move to preserve the government coalition at the
expense of civic rights,

The press survey presented in the article reveals that the
issue of the irmportance of state building and the concessions
necessitated by it constituted a common denominator for
a wide range of political ideologies in Israel during the
1950s, from left to right. The Democratic Newspaper's

Qesher No, 22, November 1997

stance, by contrast, differed from that of the rest of
the political press because it viewed the welfare of the
individual, rather than of the state, as paramount. In fact,
its editor singled out national tendancies as the oot of
all evil, especially when they underlay day-to-day policy.
Such rejection of the national idea was unique in that time
and place.

SENSATIONALIST FICTION IN THE HEBREW PRESS IN
PALESTINE OF THE 1940S / Mordecai Naor

The genre of the serialized sensationalist novel was so
well entrenched in the Jewish press in Palestine of the
1940s, that following the "putsch” of 1948 by part of the
Yediot Aharonot staff and the establishment by them of
Ma’ariv, the seceders carried off the novel then running in
their oild paper - Julia Leaves the Camp — and ran the
next segment in the first issue of their new paper without
a break and without even a word of explanation to the
readers,

Abroad, the genre was 50 or 60 years old by then. A
newspaper that wanted to increase its distribution would
publish at least one, and sometimes up io three, scrialized
novels, which in Yiddish and German were called schund
{trash) literature and in British English penny dreadfuls.

The carly Hebrew press in Palestine at the turn of the
century had also run serialized fiction, but it was serious
literature, generally translations of known foreign works.
The 1940s, however, witnessed a burst of popularity for
the semsationalist trend with the emergence of evening
newspapers. The first such paper, Yediot Aharonot, which
began publication in December 1939, ran a series of short
serialized stories of five to seven chapters, mostly by such
well known writers as Avigdor Hame’iri. Within a year,
it lavnched the first full-blown sensationalist novel, The
Mystery of the Balkan Express, subtitled "An original novel
of espionage and love based on fact," whose authorship
was anonymous. Published over a period of nearly a
year, this successful work was immediately followed by
another, this time signed by the writer who was to produce
most of the serials in the years to come — S. Varsha’i,

a pseudonym for journalist and editor Shalom Gottlieb
(Yedidya).

A multi-faceted writer, Gottlieb-Varsha’i could write on
any topic set in any period, and, morcover, he could
produce quickly. His serialized work soon stretched to 200
and even 300 chapters. In October 1941 Yediot began
The Veiga Squadron Returned Late by him, a timely story
based on the Nazi invasion of Russia and the Red Army’s
efforts at defense — a series that ran for no less than a
year and five days, mining the sympathy in the Jewish
Yishuv in Palestine for the Soviet struggle against the
Nazis. In many ways, the work typified the entire genre,
featuring a clearcut differentiation between the good and
bad characters, with the good side ultimately winning after
a series of setbacks; an exceedingly convoluted plot; a
dramatic title containing such key words as "Lost,” "Did
Not Return” or "Disappeared"; and above all a significant
correlation between the story and current events.

The following year (1942-43), Yediot ran One Commando
Is Missing from the Squadron by the same writer, subtitled:
"A novel about life in the underground in occupied Europe.”
A sequel that followed immediately was titled Jadwiga
Cohen, a name that undoubtedly spoke to the large
immigrant population from Poland, as Queen Jadwiga was
an admired figure in Polish history. Nine months later,
in July 1944, this opus came io a sudden end with
the dramatic "generals’ plot" against Hitler, and a new
serialized novel was launched m Yediot nine days later
— The Cenerals, featuring Nazi and anti-Nazi generals,
counts and princes. At the end of April 1945, a new novel

21e



Qesher No. 22, November 1597

appeared — The Seventh Column, about the efforts of
seven Nazi generals who were war criminals to escape at
the end of the war. This was foliowed, in eariy 1946, by
An Emissary Arrives at Herod’s Palace, about international
intrigue in contermporary Palestine involving Jewish, Arab
and British characters,

With Moon in the Avalon Valley, which also revolved
around cumrent intrigue, Yediot mounted an intensive
promotional campaign, prompted by the appearance of a
competitor in the evenining newspaper arena — Hadashot
Ha’erev. This new paper, published by the Mapai Party,
projected a sober image and at first eschewed the institution
of the serialized novel. [t soon relented, however, in view
of market realities, and in Ociober 1946 launched Between
Distant Shores by an unknown, apparently pseudonymous,
author, Raphael Menasheh. The story, published at the
height of the anti-British struggle in the Jewish yishuy,
further entrenched the trend toward imbuing the genre with
a message. It centered on a young Jewish woman from
Palestine who marries a British man, cannot acclimate in
England, and decides to return to Eretz Yisrael.

The ostensibly remote theme of a novel serialized in
Yediof at the start of 1947, The Adventures of Lucuas,
King of Cyrene, focused on the annals of the Jewish
rebellion against Roman rule that took place in ancient
Libya and Egypt — an event with clear parallels to

22e

the extant situation under the British Mandate. This was
followed by a new story begun in July 1947 shortly after
the real-life drama of the arrival at the Palestine shore of
the ship Exodus with its human cargo of 4,500 Holocaust
survivors. The new series, Jula Leaves the Camp, was
subtitled "The tortured route of the Displaced Persons in
Europe —— a novel based on facts,"

Thereafter, with the outbreak of the War of Independence
in Israel, the serialized novels both in Yedfot and
Ma’ariv were explicitly message-oriented, reflecting the
life-and-death struggle of the Jewish state in formation.
Ma’ariv ran two series side by side in February 1948 —
The Lost Platoon and Point 23 is Sifent. They appeared
sporadically, however, and were eventually discontinued,
possibly shunted aside by the immediacy and sheer volume
of the reportage on the war .itself. Thereafter, Ma’ariv
apparently decided that it was sufficiently well established
to do without serialized sensationalist literature, although
it ran serializations of serious fiction and nonfiction.

Yediot, hard hit by the seccesion of its staff and the
emergence of Ma’ariv, continued running sensatjonalist
fiction. Ammnon has not Returned to his Base — "A
novel of Jewish life in Israel and the Diaspora" by an
unknown author, Aryeh Gur, appeared in February 1948,
to be followed by Path of Victory by the same writer in
1949,



1997 72020 ,22 ‘'on v

{=Liyi=igtalyl

sy FTOPRR YW MLDTR NOB (PYW YR Y 173
Y13 ,AUWDINT AWRINRG N3N

ayr rRRITIR PTIbLA Maywh CRpI1 PDR POV YRW
D93 AMD L7TID0R AW RYWIPTY WRA TINY” MTTON
R B b i B

0PWT OTO0R CIPER TPOIRD T VRN Awn

Wwn WINA ATRYDY KMay PRI ATA e D DR
IR SN NRUOMRIIR LoRawe oY YW ol

aNp 21 DN DTN P00 JBTID 2M3AR 2YN BV
LXMWY MWD NRMAY IR AT WA YW ORTPR VY
DOVTY L NIAYT TTINRG L MIRD0IPNIRD

Ribiatai ¥IHh M2 0T WINT TI? IR ON0 U 17
JITINDI TYU0NTNRA MR .27R™Pn DYUCTIIMIR

SWPT TNY ORIWY PR NITN PIM D0 SRS BT 7T
NYR N¥YIn 30

AYDINIRI NPT NV PN Nonn wXY 7D athw
L1997 7% 1Y) 27AX-Hn
198071974 ,YURIT MY YAMIIRT 10NN

NYOIMR ,NMWPAY 3N PII A3 MARORTIID YRDY 1Y
NNV N3YID 1an aen

AR Y0 eonaIR L AMwpn? M 13 7 cmh Yo
SpTpRT bona ,AMwpnY M9bR NP3 D3 AR Dby
7R on barnh abbonn

PIPRMPY BpbNNa IR KNG Te? DX R0 933 oR
WIBRZ DNPN NIDM DHYWIT ,IAVA IO LAMUpm
MDD DYOIPNRI 7SRV DIMAT NMRD

I ORI MY RO DTIBR Y'Y DR AT 7Y
Sybiisy

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Shalom Rosenfeld: Founder, Institute for Research of the
Jewish Press, Tel Aviv University; a founder of Ma’ariv
and its editor in chief, 1974-80.

Dr.  Raphael  Cohen-Almagor:  Senior  lecturer,
Communications Department, University of Haifa; member,
Israel Press Council.

Yehiel Limor: Senior lecturer, Communications Department,
Tel Aviv University; senior teaching fellow, New School of
Communications, Academic Program, College of Business
Management, Tel Aviv.

Inés Gabel: M.A., Department of Communications and
Media, Hebrew University of Jerusalem; director, course in
"Mass Media in Israel,” Open University, Tel Aviv.

Dr. Yeuda Eloni: Chairman of the Heine Society in Israel;
historian and lecturer.

Dr. Jiirgen Michael Schulz: Institute of the History
of Communications and Applied Cultural Sciences, Free
University of Berlin; has written on National Socialist

propaganda, the politics of communications in the DDR,
and the religious press.

Yigal Lossin: Former producer and director, Israel TV;
creator of the "Pillar of Fire" and the "Jerusalem that was
in Spain" series; at work on a biography of Heinrich Heine.

Moshe Goncharok: Central Zionist Archives, Jerusalem.

Etti Paz: Teacher, Unit for the Teaching of Hebrew, and
M.A. candidate in Jewish history, Tel Aviv University.

Prof. Haim Avni: Professor of modern and contemporary
Jewish history, Hebrew University of Jerusalem; academic
chairman, the International Center for University Teaching
of Jewish Civilization.

Dan Miodownik: M.A. candidate, Political Science, Tel
Aviv University; instructor, Open University, Tel Aviv,

Dr. Mordecai Naor: Author and researcher on the history
of Eretz Yisrael; editor of Qesher; member of the Israel
Press Council.

118




